هشتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار

هشتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار

اهداف کنگره:

  • تحلیل الزامات و سازوکارهای توسعه منابع انسانی بخش کشاورزی

  • تبیین زمینه های تلفیق اندیشه و عمل و مسئلهمحوری در ترویج و آموزش کشاورزی

  • تحلیل و بررسی نظام نوین ترویج کشاورزی و ارائه راهکارهای بهبود عملکرد

  • تبیین الزامات توسعه بهرهوری نظام آموزش کشاورزی تحولگرا، اثربخش و کارآفرین

  • فراهم نمودن فرصت تقویت شبکه دانش و اطلاعات در بخش کشاورزی و بهرهمندی بهینه از تجربه های عملیاتی

  • شناسایی و تقویت زمینههای نوین اثرگذاری نظام ترویج و آموزش بر توسعه دانش بنیان بخش کشاورزی و روستایی

  • تبیین زمینه های توسعه کسبوکارهای نوپا و زیست بوم های کارآفرینی در بخش کشاورزی

محورهای کنگره:

۱- نظام نوین ترویج کشاورزی: چالش ها، فرصتها و زمینه های بهبود
  • چالش ها و فرصت های پیادهسازی مدیریت دانش در نظام ترویج کشاورزی
  • پهنهبندی عرصههای تولید: چالشها، فرصتها و راهکارهای بهبود
  • مراکز جهاد کشاورزی دهستان: ظرفیتها، چالشها و ماموریتهای نوین
  • بهرهگیری از ظرفیتهای بخش غیردولتی (بخش خصوصی، سازمان های کشاورزان، سازمانهای مردمنهاد، شرکای بینالمللی) در نظام ترویج کشاورزی
  • رویکردهای نوین تعامل اثربخش کنشگران شبکه دانش کشاورزی (ترویج، تحقیق، اجرا)
  • جایگاه ترویج در سیاست و سیاستگذاری و برنامه های بخش کشاورزی
  • تجارب موفق محلی، منطقهای و ملی نوین در ترویج کشاورزی
  • رهیافتها و روشهای اثربخش و پایدار ترویج کشاورزی
  • شیوههای نوین تامین مالی در ترویج: سازمانهای مردمنهاد، سازمانهای داوطلب و اهداکنندگان ملی یا بینالمللی
  • پیشرانهای نظام نوین ترویج کشاورزی
  • آینده پژوهی نظام ترویج و آموزش کشاورزی ایران
  • امنیت و سلامت غذایی در شرایط تحریمی و نقش ترویج و آموزش کشاورزی

۲- توسعه منابع انسانی بخش کشاورزی

  • چالشها، فرصت ها و ماموریت های نوین در آموزش کارکنان وزارت جهاد کشاورزی
  • توسعه حرفه ای، ارتقای هویت حرفهای و انگیزه شغلی مروّجان مسئول پهنه
  • تربیت مدیران آینده در بخش کشاورزی
  • آموزش کنشگران زنجیره ارزش کشاورزی (تشکلها، شرکتهای خدمات مشاورهای، شرکت ها و موسسات کشاورزی بخش خصوصی، تامینکنندگان نهادهها و ...)
  • آموزش و توانمندسازی زنان روستایی و عشایری، تشکل های اجتماعی و اقتصادی زنان روستایی
  • کشاورزان آینده و جوانان روستایی
  • آموزش کشاورزان شهری، مسئولان و عموم مردم (سواد کشاورزی)
  • نیازسنجی، ارزیابی اثربخشی و اقتصادسنجی فعالیتهای آموزشی و ترویجی و آموزش کارکنان

۳- آسیب شناسی نظام های ترویج و آموزش کشاورزی از منظر:

  • سازوکارهای تعامل دانشگاه و نظام ترویج و آموزش کشاورزی
  • آموزش متوسطه کاردانش و هنرستانهای کشاورزی
  • مولفه های نظام آموزش بهره برداران بخش کشاورزی
  • فرایند توسعه صلاحیتهای کارآفرینانه کشاورزان
  • بهکارگیری تجربیات جهانی در حوزه طراحی و استقرار نظام آموزش بهرهبرداران بخش کشاورزی
  • آیندهپژوهی در بهینه سازی مستمر نظام آموزش بهرهبرداران بخش کشاورزی

۴- ماموریت های ویژه ترویج و آموزش کشاورزی در سده جدید (۱۴۰۰ هجری شمسی):

  • مداخله گری در زنجیره ارزش محصولات بخش کشاورزی
  • شناسایی و بهره مندی از فرصتهای نوین کارآفرینی و توسعه زیست بوم های کارآفرینی در بخش کشاورزی
  • هوشمندسازی مزرعه و توسعه کشاورزی دیجیتال
  • تولید محصول سالم و ارتقای سلامت غذا
  • کشاورزی چندکارکردی و کشاورزی قراردادی
  • پیاده سازی نظام پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی
  • تنوع زیستی
  • توسعه فناوری های نوین (مانند نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، کشاورزی هستهای و غیره)
  • ترویج رهیافت های کشاورزی کم کربن
  • رهیافت ها و رویکردهای سازگاری با تغییر اقلیم
  • تحقق اهداف توسعه پایدار (SDGs)
  • کشاورزی فراسرزمینی و الزامات آن برای بخش آموزش و ترویج کشاورزی
  • استانداردسازی محصولات کشاورزی و تحقق بهره وری سبز
  • مدیریت چالش های عمده بخش کشاورزی مانند: کمبود آب، فرسایش خاک و مسائل زیست محیطی

۵- ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه کارآفرینی و کسبوکارهای نوپای کشاورزی

  • معرفی مدل های زیست بوم کارآفرینی، نوآوری و استارتاپی کشاورزی
  • فرصت ها و تهدیدهای کارآفرینی و توسعه کسبوکارهای نوپای بخش کشاورزی در ابعاد فردی، سازمانی و اجتماعی
  • روش های توسعه اثربخشی استارتاپ های کشاورزی
  • راهبردهای ترویج و آموزش در توسعه کسبوکارهای متداول کشاورزی و روستایی به سمت کسبوکارهای نوآورانه و کارآفرینانه
  • مدلها و رویکردهای نوین توانمندسازی و ظرفیتسازی در جوامع روستایی برای توسعه کارآفرینی و کسبوکارهای نوپا
  • مدلهای نظری و تجربی مراکز نوآوری و رشد کشاورزی و روستایی
  • چالش های موجود در توسعه کارآفرینی و کسبوکارهای نوپای بخش کشاورزی در ابعاد فردی، سازمانی و ملی
  • راهکارهای توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی و راه اندازی کسبوکارهای نوپای کشاورزی
  • نقش ترویج و آموزش کشاورزی در توسعه کارآفرینی و کسبوکارهای نوپا در شرایط تحریم و رویارویی با چالش های اقتصادی
  • ترویج نوآوری و فناوریهای نوین در تقویت توسعه کارآفرینی و کسبوکارهای نوپای کشاورزی
  • بهره گیری گروه های کمتر برخوردار از پتانسیل کسبوکارهای نوپا
  • الگوهای پیشنهادی برای توسعه مراکز نوآوری و شتابدهی کشاورزی
  • عارضه یابی توسعه شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی
  • کارکرد صندوق اعتباری در توسعه کسب و کارهای کشاورزی
  • نقش بخش خصوصی در تسهیل توسعه کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای نوپای کشاورزی

۶- همکاری های بخش های خصوصی و دولتی در فرایند توسعه پایدار بخش کشاورزی

  • اهمیت و اثرات مشارکت و همکاری های بخش خصوص و دولتی در فرایند توسعه پایدار کشاورزی
  • نقش ترویج در افزایش کمی و کیفی چرخه عمر برنامه های مشارکت بخش های خصوصی و دولتی در توسعه پایدار بخش کشاورزی
  • موانع و مشکلات همکاری های بخش دولتی و خصوصی در فرایند توسعه پایدار بخش کشاورزی
  • تجارب ملی و بین المللی در همکاری بخش دولتی و خصوصی در فرایند توسعه پایدار کشاورزی
  • سازوکارهای تامین منابع مالی پروژه محور از طریق نهادهای مالی و توسعه ای در فرایند توسعه پایدار بخش کشاورزی
  • ساختارهای سازمانی دولتی حمایتگر ترویج و آموزش کشاورزی

۷- نظام آموزش عالی کشاورزی پایدار، صلاحیت محور و کارآفرین

  • تربیت مروج کشاورزی: تلفیق مهارتهای نرم، عمومی و مدیریتی در برنامه درسی رشتههای کشاورزی و منابع طبیعی
  • ماموریتهای جدید نظام آموزش عالی کشاورزی در مواجهه با تحولات و چالشهای پیشرو
  • آموزش عالی کشاورزی با رویکرد کارآفرینی و ایجاد کسبوکارهای نوپا
  • جایگاه مراکز نوآوری، رشد و شتابدهی در توسعه کسبوکارهای نوپای کشاورزی
  • تحلیل انتقادی رشتهها و محتوای دروس آموزش عالی کشاورزی
  • آموزش عالی کشاورزی و توسعه صلاحیتهای کارآفرینانه دانشجویان
  • نظام مدیریت استعدادهای بخش کشاورزی
  • آیندهپژوهی نظام آموزش عالی کشاورزی کشور
  • طرحها و برنامههای تجربی آموزش کشاورزی اثربخش، تحولآفرین و کارآفرین
  • اشتغال پذیری دانش آموختگان نظام آموزش عالی کشاورزی پایدار
  • ظرفیت های بین رشته ای تحقیقات در حوزه آموزش عالی کشاورزی
  • راهبردها و سازوکارهای تحقق رسالت سوم (تعامل با جامعه) آموزش عالی کشاورزی
  • ظرفیتهای تعامل بخش اجرا و آموزش عالی در قالب ماده ۲۱ و ۲۳ قانون افزایش بهره وری

۸- تلفیق اندیشه و عمل و مسئلهمحوری در ترویج و آموزش کشاورزی

  • کاربرد نظریه های علمی در ارتقای بهره وری برونداد تلفیق علم و عمل و مسئله محوری در برنامه های ترویج و آموزش کشاورزی
  • الگوهای طراحی مسئله محور در برنامه های ترویج و آموزش کشاورزی؛ تاریخچه و سیر تحول، مفاهیم و مفروضات
  • ویژگی های برنامه های ترویج و آموزش کشاورزی مبتنی بر مسئله؛ تجربیات و بهره وری برنامه ها
  • نظریه عملی شواب (Schwab&#۳۹;s Practical Theory)؛ تلفیق نظریه و عمل در برنامه ریزی و اجرای برنامههای ترویج و آموزش کشاورزی
  • رسالت و نقش ترویج و آموزش کشاورزی در مدیریت بحران ها و بلایای طبیعی (سیل، زلزله، خشکسالی و غیره)

۹- توسعه پایدار روستایی

  • جایگاه روستا در توسعه پایدار و نظام برنامه ریزی ملی
  • تجارب، برنامهها و طرحهای نوآورانه داخلی و خارجی در زمینه توسعه روستایی
  • اگرو توریسم و اکوتوریسم و توسعه پایدار روستایی و کشاورزی
  • سیاست ها و الزامات ارائه خدمات ترویجی -کشاورزی و ارتباطات روستایی هوشمند
  • مدیریت و توسعه پایدار روستایی
  • آسیب شناسی راهبردها و برنامه های توسعه پایدار روستایی
  • نظامهای بهره برداری کشاورزی و روستایی

۱۰- ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه تشکل های روستایی و کشاورزی

  • رویکردهای نظری ترویج و توسعه تشکل های روستایی
  • ترویج فرهنگ ایجاد تشکل در بین گروههای خاص جامعه روستایی
  • تحلیل انتقادی برنامههای توسعه تعاونیها و تشکلهای کشاورزی و روستایی در کشور
  • آسیبها و چالش های توسعه تعاونی ها و تشکلهای روستایی
  • کارکرد تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در مدیریت بهینه منابع آب و انرژی و حفاظت محیطزیست
  • کارکرد تشکل ها و سازمان های مردمنهاد در توسعه کارآفرینی و کسبوکارهای نوپای کشاورزی
  • الگوها و تجربیات موفق ملی و بین المللی در زمینه توسعه تشکل های روستایی و کشاورزی

نظرات