نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه

نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه

در سال‌هاي اخير اهميت علوم شناختي روز به روز در حال افزايش است چرا كه اين حوزه دانشي با ذهن و تفكر به برون آمده از مغز ارتباط دارد.

فرآيند ديداري و شنيداري از مهم‌ترين ورودي‌هاي مغز است كه بخش اعظم مسيرهاي علوم شناختي را فعال مي‌كند. اين اطلاعات ورودي را مي‌توان از نظر منابع اطلاعات به ۴ دسته تقسيم كرد.

۱. اطلاعات مربوط به خود فرد كه حوزه خودشناسي انسان را مي‌سازد و هويت و انسان شناسي را در بر مي‌گيرد.

۲. اطلاعات مربوط به انسان‌هاي ديگر با زمينه‌سازي ارتباط جمعي و جامعه‌شناسي كه كميت و كيفيت ارتباط با سايرين را تشكيل مي‌دهد.

۳. اطلاعات ورودي از طبيعت شامل موجودات جاندار و بي جان را تشكيل مي‌دهد و همانند ورودي‌هاي ديگر شامل فلسفه خاص هر يك از مولفه‌ها نيز هست.

۴. ورودي اطلاعات حسي از جهان متافيزيك مانند شنيدن و تصور‌هاي ذهني.

۳ مولفه اول در حافظه و مولفه آخر در فراحافظه ثبت مي‌گردد و نمود بيروني آن گرايش‌هاي مذهبي است. در نهايت به ۴ بعد فوق علاوه بر حافظه، زبان و هيجان نيز اضافه مي‌شود.

در دنياي امروز كه فضاي مجازي و رسانه حرف نخست را مي‌زند، رسانه جايگاه ممتازي دارد چرا كه تمامي مولفه‌هاي فوق را از طريق فيلم، موسيقي، خبر و هنر ارائه مي‌كند به ويژه اگر منبع انتقال اطلاعات موثق باشد مانند خبرگزاري يا راديو و تلويزيون بنابراين پرداختن به توليد علم در اين زمينه و توسعه فناوري‌هاي شناختي در زمينه رسانه بسيار اهميت دارد و كنفرانس به اين مهم مي‌پردازد.

 

محورهاي كنفرانس:

  • روش‌هاي تحقيق در علوم شناختي و رسانه
  • فلسفه ذهن و رسانه
  • انسان ‌شناسي و زبان شناسي شناختي و رسانه
  • علوم اعصاب و رسانه
  • هوش مصنوعي و رسانه
  • علوم تصميم و رسانه
  • روان‌شناسي شناختي و رسانه
  • جامعه‌شناسي شناختي و رسانه
  • اقتصاد رفتاري و رسانه
  • بازاريابي عصبي و رسانه
  • سياستگذاري عمومي و رسانه
  • تربيت فردي و رسانه

نظرات