نخستین کنگره ایرانی روان‌شناسی مثبت

نخستین کنگره ایرانی روان‌شناسی مثبت

درباره كنگره

نخستين كنگره  ايراني  روانشناسي مثبت  به همراه اولين جشنواره ملي دستاوردهاي روانشناسي مثبت توسط انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان ايران و انجمن علمي روانشناسي دانشگاه شهيد بهشتي و با مشاركت دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد بهشتي، انجمن بين المللي روانشناسي مثبت در راستاي توسعه روان شناسي مثبت ايراني انجام خواهد شد.  مقالات منتخب بخش در كتابچه كنگره، فصلنامه علمي پژوهشي معتبر به چاپ و در  پايگاه هاي معتبر داخلي نمايه مي شوند . كنگره از امتياز باز آموزي سازمان نظام مشاوره و روانشناسي كشور و امتياز انجمن بين المللي روانشناسي مثبت  براي مخاطبان برخوردار مي باشد.

 در بخش علمي پذيرش مقالات به صورت پژوهشي و مروري  به دو صورت سخنراني و پوستر و در سطح جشنواره آثار دريافتي شامل فيلم هاي كوتاه و مستند، عكس ،كتب تاليفي و ترجمه، پايان نامه ها و رساله هاي دانشجويي ، طرح هاي پژوهشي كاربردي، بسته هاي آموزشي و مداخلاتي تهيه شده ، بازي ها ، نرم افزارها و سياهه ها و پرسشنامه هاي تهيه يا هنجار سازي شده با محوريت روانشناسي مثبت خواهد بود كه بر اساس اصولي از قبيل: نياز سنجي، كاربردي بودن، روزآمدي، بومي سازي، خلاقيت و نوآوري مورد داوري قرار مي گيرد. كنگره در دو روز  19 و 20 آذرماه 1398بر گزار مي گردد و مقالات منتخب به صورت سخنراني  و مابقي به صورت پوستر ارائه مي گردد.در طول كنگره به تناسب محور ي پنل هاي تخصصي با حضور اساتيد مطرح در اين حيطه و سخنراني هاي روانشناسان خارج از ايران از طريق ويدئو اسكايپ صورت ميگيرد. . در طول برگزاري كنگره جشنواره دستاوردهاي اين حوزه به صورت نمايشگاهي برپا است و در روز سوم كارگاه هاي اموزشي نيز براي علاقمندان در محل دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي گردد. در انتهاي روز دوم و در اختتاميه به مقالات برگزيده در دو بخش سخنراني و پوستر  و آثار برگزيده جشنواره لوح تقدير، تنديس و هداياي نفيس اهدا خواهد شد.

اهداف  كنگره

  1. بسط و توسعه مفاهيم روان شناسي مثبت در جامعه ايراني و  زمينه سازي در جهت روان شناسي مثبت  بومي
  2.  افزايش سطح آگاهي عمومي دستگاه هاي اجرايي، قانون گذاري و سازمان هاي دولتي و خصوصي و  مردم در رابطه با اثرات  علمي  روانشناسي مثبت در كشور
  3. شكل گيري يك كنرسيوم توسعه روان شناسي مثبت با هدف تمركزگرايي در امور پژوهشي و آموزشي و درماني با همكاري ساير دانشگاه ها و نهادهاي دولتي و خصوصي با محوريت دانشگاه شهيد بهشتي
  4. تدوين سند توسعه شادكامي و تاب آوري مردم ايران بر مبناي پژوهش هاي انجام شده و ارايه شده در كنگره به دولت و نهادهاي تصميم ساز
  5. برگزاري اولين جايزه علمي روان شناسي مثبت در حوزه هاي آموزشي، پژوهشي،درماني و سينما و ... با هدف گسترش فرهنگ فضيلت گرايي علمي در فضاي علمي و عمومي جامعه
  6. زمينه سازي براي معرفي اساتيد و پژوهشگران موفق  و تربيت دانشجويان، پژوهشگران، مربيان علاقه مند به اين حوزه در كشور
  7. زمينه سازي ايجاد مركزي توانمند با محوريت دانشگاهي براي تعامل علمي و پژوهشي با دانشگاه هاي جهان در حوزه روان شناسي مثبت نگر
  8.  شكل گيري يك جريان علمي قدرتمند براي بسط و توسعه جغرافياي علم با محوريت پژوهشگران ايراني
  9. شناخت و كشف موضوعات و زمينه هاي مشترك علمي با مباحث ديني و فرهنگي و قومي با روان شناسي مثبت

 

محورهاي همايش

1-     تحول روان شناسي مثبت 

  •     ريشه ها و فلسفه روان شناسي مثبت 
  •     موج دوم در روان شناسي مثبت 
  •     ارزش ها و معنا در روان شناسي مثبت 
  •     روان شناسي مثبت در ايران 
  •     ايدئولوژي، روش شناسي و سنجش در روان  شناسي مثبت 

2-     روان شناسي مثبت تحولي 

  •     روان شناسي مثبت و وهله هاي تحول (كودكي،نوجواني،جواني،ميانسالي و سالمندي)
  •     خانواده و روانشناسي مثبت  
  •     دلبستگي در روان شناسي مثبت 
  •     فرايند هاي تحولي و روانشناسي مثبت ( بازي، تقليد، ادراك،حافظه و ...)  

3-     مداخلات روان شناسي و روان درماني مثبت 

  •     محدوديت ها، موانع و چالش ها در روان درماني مثبت 
  •     اصول و مباني روان درماني مثبت 
  •     ارزيابي و تشخيص در روان شناسي مثبت 
  •     جايگاه روان شناسي مثبت  و مقايسه با ساير درمان ها 
  •     روان شناسي مثبت و مداخلات نو ظهور  

4-        مباني عصب شناختي روان شناسي مثبت 

  •      شناخت مثبت نگر:  توانمند سازي شناختي و تقويت مثبت انديشي
  •      شناخت اجتماعي : درك خود و ديگري
  •      مباني عصب شناختي ذهن سرگردان و بهشيار
  •      مباني عصب شناختي معنويت
  •      مباني عصب شناختي شادي

5-     آموزش مثبت در روان شناسي مثبت 

  •     آموزش و پرورش مثبت 
  •     آموزش مهارتهاي زندگي در روان شناسي مثبت  
  •     آموزش نظارت و مربي گري در روان شناسي مثبت

6-     كاربردهاي روان شناسي مثبت   

  •     آسيب هاي اجتماعي 
  •     جامعه، فرهنگ و اخلاق 
  •     شهر سازي، شهروندي و محيط زيست 
  •     ادبيات و هنر 
  •     رسانه، دنياي مجازي و فن آوري هاي نوين 

7-     روانشناسي مثبت و سلامت  

  •     روانشناسي مثبت در روان شناسي سرطان 
  •     روانشناسي مثبت در تيم پزشكي و بيمارستان ها 
  •     روانشناسي مثبت در پيشگيري 
  •     روانشناسي مثبت و بيماري هاي خاص 
  •     آموزش مثبت در سلامت 
  •     روانشناسي مثبت در پيشگيري، درمان و بهبود اعتياد
  •     روانشناسي  مثبت در علوم ورزشي و تندرستي

8-    روانشناسي مثبت در محيط كار

  •     فرايندهاي منابع انساني مثبت (جذب، به كار گماري، مديريت عملكرد، كارراهه، حقوق و پاداش، مركز ارزيابي )  
  •     فرهنگ سازماني مثبت نگر 
  •     رهبري و مديريت مثبت نگر 
  •     تحول سازماني با رويكرد مثبت نگر 
  •     تعاملات و روابط مثبت نگر در محيط كار 
  •     ذهن آگاهي در سازمان 
  •     توانمند سازي روانشناختي مثبت نگر 
  •     كارآفريني و كسب و كار مثبت 
  •     تجربه سيالي  و عملكرد مثبت 
  •     مربيگري  مثبت در آموزش سازماني

نظرات