اين بيابان به عنوان اثر ملي طبيعي در سال در يونسكو ثبت شد و فرصتهاي زيادي چه در سطح محلي، ملي و بين المللي را براي استان هاي مجاور آن يعني خراسان جنوبي، كرمان و سيستان و بلوچستان و به صورت عام تر براي كل كشور در پي دارد. يكي از فرصتهاي بي بديل و منحصر به فرد بخش گردشگري است. توريسم يكي از پوياترين بخش هاي اقتصادي در بسياري از كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه است كه به طيف وسيعي از عوامل بالادستي و پائين دستي با ساير فعاليت هاي اقتصادي به زنجيره عرضه بسيار بزرگ و متنوع متصل است. اين صنعت بر اساس گزارش رقابت پذيري گردشگري سازمان جهاني گردشگري دچار تحولاتي شده است كه نمايانگر دخالت هر چه بيشتر بخش خصوصي در آن است. اول آنكه موانع اداري همچون روشهاي سنتي اخذ ويزا و كنترل هاي ارزي موجب از بين رفتن بخش زيادي از پتانسيل رشد صنعت گردشگري مي شوند. در حالي كه در بسياري از مناطق بر منافع حاصل از جهاني شدن و تجارت آزاد تاكيد شده است، بخش خصوصي ميتواند به طور فعالانه در تعامل با دولت در زمينه تسهيل سفر از طريق طريق طراحي يك مدل يكپارچه سفر هوشمند با تلاش مشترك همه ذينفعان عمومي و خصوصي، همكاري كند. گردشگري يك صنعت كاربر (متكي به نيروي كار) است كه نهتنها موجب بهبود قابلتوجه وضعيت اشتغال در مقاصد گردشگري ميشود، بلكه به توسعه زيرساختها، حفظ منابع مالي و احياي اماكن گردشگري تاريخي و جديد نيز كمك ميكند و باعث ميشود مردم جهان درك بهتري از يكديگر داشته باشند. يكي از مواهب اصلي گردشگري استان خراسان جنوبي، كرمان و سيستان و بلوچستان مجاورت با بيابان لوت است كه با توجه به گرايش هاي متعدد گردشگري مي تواند تبديل به يكي از پيشرانهاي توسعه اين مناطق شود. اين بخش در حوزهاي زيادي مي تواند به توسعه استان هاي مجاور كمك كند از جمله محرك مناسب براي رشد اقتصادي پايدار استانهاي مجاور، رشد تجارت بينالملل (گردشگري از اين لحاظ پس از صنعت پتروشيمي و نفت، بالاتر از صنايعي مانند خودروسازي و مواد غذايي، در جايگاه سوم جهان قرار گرفته است.
محورهاي همايش:
گردشگري پايدار و توسعه اجتماعات محلي
شناسايي و ارتقاي زنجيره ارزش در بخش گردشگري
گردشگري و اقتصاد محلي
جاذبه هاي بيابان لوت ايران
ژيوتوريسم و بيابان لوت
گردشگري ورزشي و بيابان لوت
گروههاي اجتماعي خلاق و توسعه گردشگري بيابان لوت
اقامت گاههاي بوم گردي و نقش آنها در توسعه گردشگري بيابان لوت
اكوتوريسم و بيابان لوت
چالش هاي پيش روي بهره برداري از بيابان لوت
بازارهاي هدف گردشگري بيابان لوت در سطح ملي و بين المللي
برند گردشگري بيابان لوت
رقابت پذيري و گردشگري بيابان لوت
پيوندها و همجواري استان هاي سه گانه در توسعه گردشگري بيابان لوت