کنفرانس ملی مدیریت،گردشگری و توسعه پایدار

کنفرانس ملی مدیریت،گردشگری و توسعه پایدار

مطابق نظر سازمان جهاني گردشگري، كه وابسته به سازمان ملل است، گردشگري بزرگترين صنعت فعال در جهان و يكي از صنايع بزرگ شغل‌آفريني است. گردشگري، علاوه بر جنبه‌هاي اقتصادي، ابعاد ديگري نيز دارد كه از جمله آنها روابط پيچيده موضوعاتي است كه پيش از سفر گردشگر، طي آن و حتي پس از آن وجود خواهند داشت كه مي توان به آثار روانشناختي، جامعه شناختي، زيست محيطي و سياسي مسافرت اشاره كرد. كشور ايران به لحاظ موقعيت مكاني و داشتن عناصر مهم جذب جهانگردي چون مناظر طبيعي، آثار باستاني، تنوع اقليمي يا تمدن ريشه‌دار و انقلاب اسلامي در تلاش است تا از اقتصاد تك پايه‌اي به سمت اقتصاد متنوع و با ثبات حركت نمايد و در اين چارچوب علاوه بر تنوع بخشي به اقتصاد خود، پيام فرهنگي و ارتباطي را در معرض افكار جهانيان قرار دهد. بدون شك دستيابي به چنين اهدافي، مستلزم شناخت فرآيند صنعت جهانگردي مي باشد تا با يك پشتوانه علمي و آگاهي از آثار مثبت و منفي اين پديده در جهان و ايران به انتخاب آگاهانه يك راهبرد منطقي، واقع گرا و توام با برنامه‌ريزي و مديريت صحيح جهانگردي در چارچوب فرآيند توسعه همه جانبه و پايدار دست يابد. علي‌رغم تحقيقات وسيعي كه در زمينه جهانگردي در سراسر دنيا، خصوصآ در دو يا سه دهه اخير انجام گرفته است، كشور ما در اين صنعت از ديدگاه بازاريابي مورد توجه چنداني قرار نگرفته است و اميد مي رود با توجه جدي و همه جانبه‌تر بتوانيم سهم بيشتري از درآمد اين صنعت جهان را به كشورمان اختصاص دهيم.

سازمان كنفرانس اسلامي معروف به سازمان همكاري اسلامي طرحي را از سال 2015 با نام معرفي شهر نمونه گردشگري كشورهاي اسلامي كليد زد. در اين طرح هر ساله شهري از كشورهاي اسلامي به عنوان ” شهر نمونه گردشگري جهان اسلام ” معرفي مي شود. در اولين معرفي شهر قدس فلسطين در سال 2015 و در دومين معرفي شهر قونيه تركيه در سال 2016 به عنوان شهر نمونه گردشگري جهان اسلام معرفي شدند. براي سال 2017 نيز شهر مدينه عربستان به اين عنوان انتخاب و در نهايت شهر تبريز به عنوان شهر نمونه گردشگري جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شد. با توجه به مطالب فوق الذكر تبريز 2018 فرصت بسيار مناسبي براي توسعه گردشگري در استان آذربايجان شرقي، به خصوص شهر تبريز بوده و بهترين فرصت براي بهره‌مندي از كليه پتانسيل‌ها و معرفي جاذبه‌ها، توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي مختلف در اين شهر، در حوزه‌هاي چون گردشگري، تاريخي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي مي ­باشد.

شوراي اسلامي استان آذربايجان شرقي، شهرداري تبريز و دانشگاه فني­ و حرفه­اي استان آذربايجان­ شرقي با همكاري هم در نظر دارند با بهره گيري از تجارب گذشته، اساتيد دانشگاه­هاي معتبر ايران و نهادهاي علمي - پژوهشي، كنفرانس ملي« ظرفيت هاي گردشگري تبريز 2018 در توسعه فضاي كسب و كار » برگزار نمايند. اين كنفرانس به دنبال آن است كه با گردهم آوردن صاحب نظران، انديشمندان، دانشگاهيان، سياست گذاران، سرمايه گذاران، مديران علاقه مند، و متخصصان به تبيين و توجيه ضرورت و اهميت استفاده از فرصت حاصل شده (تبريز 2018) براي توسعه پايدار شهر تبريز و بهبود فضاي كسب و كار شهروندان آن بپردازد.

 

محورهاي اصلي كنفرانس

1. نقاط قوت ، ضعف ،فرصتها و تهديدها در توسعه صنعت گردشگري تبريز 2018

- گردشگري، سياستگذاري، برنامه ­ريزي و مديريت

- سياست گذاري و خط مشي گذاري در گردشگري­ شهر تبريز

- آسيب شناسي برنامه هاي توسعه صنعت گردشگري در شهر تبريز

- تعيين و شناخت جاذبه هاي گردشگري شهر تبريز و شهرهاي استان

- فرصت ها و چالش هاي گردشگري در چشم انداز آينده صنعت توريسم استان

- مطالعات تطبيقي در سياست هاي گردشگري

- ارزيابي پتانسيل ها و توانمنديهاي صنعت گردشگري­ در توسعه پايدار استان

- استراتژي هاي هدفمند كردن مديريت گردشگري

- ارزيابي طرح­هاي توسعه گردشگري در سطوح محلي، ملي و منطقه اي

- گردشگري، مديريت استراتژيك و موقعيت جغرافيايي

- گردشگري و عدالت اجتماعي

- برنامه ­ريزي و توسعه پايدار درگردشگري

- مديريت وبرنامه ­ريزي توسعه گردشگري و سازمان ­هاي بين المللي

- مديريت وبرنامه ­ريزي گردشگري در كشورهاي عضو سازمان هاي همكاري اسلامي

2. توسعه گردشگري و اقتصاد مقاومتي

- سياست­هاي اقتصاد گردشگري

- اقتصاد مقاومتي و گردشگري

- بانك و بورس در گردشگري

- بيمه و گردشگري

- بيمه و گردشگري

- گردشگري و بخش خصوصي

- گردشگري و توليد ناخالص ملي

- گردشگري، توسعه اقتصادي و تجارت

- گردشگري و سازمان­هاي اقتصادي(اكو)

- گردشگري و بنگاه­هاي اقتصادي

- گردشگري و سند چشم انداز بيست ساله

- گردشگري، قانون گذاري  و تسهيلات

3. گردشگري و فرهنگ

- نظم ،امنيت اجتماعي و گردشگري

- موانع فرهنگي در گردشگري ايران

- ارتباط هاي فرهنگي وتوسعه  گردشگري

- رويدادهاي فرهنگي و گردشگري

- آداب­ها و آيين­هاي  قومي  و گردشگري

- ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري

- فرهنگ گردشگري و گردشگر­پذيري

4. آموزش، پژوهش و گردشگري

- گردشگري  وآموزش­هاي آكادميك و مهارتي

- آموزش­هاي كاربردي، اجرايي در صنعت گردشگري

- آموزش نوين كاربردي در صنعت گردشگري

- گردشگري و  پژوهش هاي كاربردي

- گردشگري آموزشگاه­ها و پژوهشكده­ها

- حقوق در گردشگري

5. انرژي و گردشگري

- انرژي­هاي طبيعي و توسعه گردشگري

- انرژي­هاي نو و تجديد پذير  در توسعه گردشگري

- گردشگري و محدوديت انرژِي

6. گردشگري شهري و توسعه شهرها

- گردشگري،محروميت­زدايي و توسعه

- گردشگري و توسعه مناطق مرزي و محروم

- شهر ، معماري و گردشگري

- گردشگري،محروميت­زدايي و توسعه

- گردشگري و توسعه مناطق مرزي و محروم

- شهر ، معماري و گردشگري

- گردشگري  شهري و ابعاد آن

- ديپلماسي شهري و گردشگري شهري

- استفاده از ظرفيت خواهر خوانده هاي شهري در گردشگري

- ضرورت ورود شهرداري­ها به حوزه گردشگري

- گردشگري خلاق و شهرهاي خلاق

- معماري مدرن  و سنتي و گردشگري شهري

- گرافيك محيطي و طراحي شهري در گردشگري

- المان هاي شهري در گردشگري

- نقش صنعت در رشد حمل و نقل و گردشگري

- گردشگري شهري و نقش آن در توسعه مناطق شهري

7. جغرافيا، محيط زيست و گردشگري

- گردشگري،اقليم و پتانسيل­هاي اقليمي

- گردشگري و آمايش سرزمين

- تغييرات اقليمي و گردشگري

- مناطق حفاظت شده و گردشگري

- گردشگري،منابع طبيعي و محيط زيست

- نهادهاي مردمي و سازمان هاي دولتي در توسعه گردشگري طبيعت مدار

- مدل هاي نوين كاربردي جغرافيايي و توسعه گردشگري

- استفاده از مواد و مصالح مدرن سازگار با محيط زيست در سازه هاي گردشگري

- گردشگري،طبيعت گردي و زمين گردشگري

8. گردشگري و مفاهيم

- گردشگري و ادبيات

- گردشگري و تاريخ

- گردشگري و باستان شناسي

- گردشگري و صنايع دستي

- گردشگري وموسيقي هاي محلي

- گردشگري روستايي

- گردشگري و قرآن

- گردشگري و رسانه

- تعاريف در گردشگري

- گردشگري نياكان شناسي

- گردشگري ورزشي

- گردشگري مذهبي

- گردشگري هيجاني

- گردشگري تحصيلي

- گردشگري سلامت

9. گردشگري و ارتباطات

- سامانههاي اطلاعاتي در صنعت جهانگردي

- فناوري اطلاعات و گردشگري

- نقش رسانه ها در توسعه گردشگري

- تبليغات بين المللي و رونق گردشگري

- توسعه صنعت گردشگري الكترونيك  (ET)

- بهره گيري از قدرت نفوذ شبكه هاي اجتماعي و بازاريابي آنلاين در صنعت گردشگري

- بررسي شيوه هاي نوين جذب گردشگر در دنيا

10. گردشگري و معماري

- پيوند معماري و توريسم

- برنامه ريزي و طراحي منطقه اي و شهري

- الگوهاي معماري و شهرسازي بومي و اقليمي و تاثير آن بر گردشگري

- شهرسازي مدرن و كلاسيك و نقش آن بر صنعت گردشگري

- نقش آثار معماري ايراني- اسلامي در جذب گردشگران خارجي

- گردشگري و شهر هاي خلاق

- نقش نماد ها و المان هاي شهري در جذب گردشگر

- استفاده از مواد و مصالح مدرن سازگار با محيط زيست و الهام گرفته از فرهنگ و ساخته هاي بومي

11. گردشگري و خدمات

- برند سازي  و وفاداري به برنددر گردشگري

- گردشگري، تبليغات و بازاريابي منطقه­اي و جهاني

- گردشگران و اماكن اقامتي

- گردشگري،ارتباطات  و حمل و نقل

- گردشگري ،جشنواره­ها و نمايشگاه­هاي  ملي و بين المللي

- اصول و فنون پكيج بندي در گردشگري

12. گردشگري در دنياي مدرن

- فناوري اطلاعات در گردشگري

- گردشگري مجازي

- فناوري هاي نوين در گردشگري

- توسعه مدل هاي گردشگري نوين

13. مديريت كارآفريني

- الزامات پايدارسازي كسب و كارهاي دانش بنيان

- توسعه زيست بوم كارآفريني در دانشگاهها

- مكانيزم هاي ارتقاي مهارت هاي كاركنان

- نقش كاميونيتي ها (جوامع) در توسعه كارآفريني

- مديريت جهانگردي و گردشگري

- مزاياي كسب و كارهاي خانوادگي

-كاركرد استارت آپ هاي اينترنت محور

-  گردشگري، اشتغال و توسعه كارآفريني

-  سرمايه گذاري و تأمين مالي در گردشگري

-  ارزيابي نسبت منفعت به هزينه طرح هاي توسعه گردشگري

-   نقش بخش خصوصي در توسعه گردشگري

-   كار آفريني در حوزه گردشگري

  تجربيات كار آفريني در حوزه گردشگري

14. توريسم درماني

- آسيب شناسي توريسم درماني و راهكارهاي مقابله با آن

- نقش تجهيزات پزشكي، دندانپزشكي و آزمايشگاهي در توسعه توريسم درماني

- طب سنتي و گردشگري

- بيمه گردشگري سلامت

- فن آوري اطلاعات و ارتباطات و گردشگري سلامت

- گردشگري دندانپزشكي

 

نظرات