تغييرات سريع در محيط كسب و كار از جمله تغييرات شرايط بازار، رقابت، درخواستهاي مشتريان، جهانيشدن و گسترش استفاده از فناوري اطلاعات و شبكههاي اجتماعي در سراسر دنيا سازمانها را وادار به ايجاد توانايي براي پاسخگويي سريع به اين تغييرات در راستاي حفظ بقاي سازمان در محيط رقابتي و پيچيده امروزه كسب و كار كرده است.
امروزه صحنه پويا و پيچيده كسب و كارهاي جهان، سازمانها را ملزم به تلاش براي بقا در درجه اول و افزايش سودآوري و سهم بازار در مراحل بعدي كرده است. دسترسي به اين دو هدف در كسب و كارها نيازمند بهرهگيري از منابع متنوع داخلي و خارجي سازمان ميباشد. در عصر حاضر ، دانش يكي از مهمترين منابع داخلي و خارجي سازمان به شمار ميرود كه سازمانها را در نيل به اهداف خود ياري مينمايد. سازمانهاي پيشرو، تمركز خود را بر دستيابي توام به رضايتمندي و دانش مشتري و در راستاي دستيابي به اهداف و استراتژيهاي سازماني قرار دادهاند و در واقع سازمانها دريافتهاند كه چه بسا مشتريانشان در پاره اي موارد دانش بسيار عميقي را در اختيار دارند.
مديريت دانش مشتري يكي از انواع سيستم هاي مديريت دانش است كه كارگزاران دانشي آن مشتريان هستند. مديريت دانش مشتري، دانش مشتري و دانش شركت را مورد توجه قرار داده و در نتيجه شركتها را قادر به پاسخگويي شرايط متغير بازار با خلق محصولات و خدمات جديد ميسازد. با چنين سيستمي، سازمان ميتواند با مشتريان خود به طور موثري تعامل داشته باشد و به مزيت رقابتي نيز دست يابد. دانشي كه توسط مديريت دانش مشتري گردآوري ميشود، از منابع مهم براي ايجاد مزيت رقابتي است.
مديريت دانش مشتري به عنوان يكي از انواع مديريت دانش، بر خلاف رويكرد سنتي كه فقط دانش درونسازماني را به عنوان يك منبع بالقوه براي پيشبرد اهداف در نظر داشت، به طور همزمان دانش درونسازماني و دانش برونسازماني كه منبع عمده آن همانا دانش مشتريان است را در نظر ميگيرد. مديريت دانش مشتري امكان كمك به اهداف كسب و كار مانند جذب مشتريان سودآور بيشتر، حفظ مشتريان گذشته، خلق ارزش بيشتر براي مشتري و اطمينان از تطابق تجربه مشتري با خدمات و محصولات پيشنهادي را فراهم مي آورد.
مديريت دانش مشتري بر ارتباط دانشي ميان سازمان و مشتريان تاكيد دارد كه بر همين اساس داراي سه جريان اصلي ميان سازمان و مشتريان است. نخست دانش درباره مشتري كه سازمان از آن براي شناخت بهتر مشتريانش از طريق اطلاعاتي چون پرداخت و خريد آن ها ، همچنين عادات و تقاضاي آنها به دست مي آورد. دوم، دانش از مشتريان است كه بازخورد و تجربه خريد مشتريان را شامل مي شود و دستيابي به اين دانش سازمان را در بهبود محصول يا خدماتش و همچنين ارائه ارزشهاي جديد كمك مي كند.سوم دانش براي مشتري، دانشي است كه شركت براي كمك به مشتريان در تصميم خريد بهتر و يا اينكه استفاده بهتر از محصولات و خدماتي كه شركت ارائه داده است، به طور هدفمند براي مشتريان خود فراهم مي كند و يا ميان مشتريان به اشتراك ميگذارد.
امروزه، اتخاذ يك راهبرد مناسب به منظور دستيابي به دانش مشتري و پردازش آن در راستاي بهرهگيري در آينده، ضروري به نظر ميرسد. دانش مشتري بر اساس اثر متقابل اطلاعات مشتري پايهگذاري شده است. اين دانشها به نيازهاي مشتريهاي خاص، ويژگيها و توان ارتباط با مشتري اشاره دارد و اگر به گونهاي اثربخش مديريت شوند، منجر به تسهيل در انتقال و بهره گيري از دانش خاص مشتري ميگردند.
رويكرد مديريت دانش مشتري با ساختار و ويژگي هايي كه پيش تر ذكر شد مي تواند در ارائه داده هاي مناسب ،به موقع و درست از مشتريان كه از عناصر مهم و تاثيرگذار كسب و كارها مي باشند و همچنين در تحليل هاي محيطي سازمان به اثربخشي بيشتر هوش تجاري در سازمان ها براي پيشبرد اهدافشان كمك شاياني نمايد.
انجمن علمي مديريت دانش ايران با توجه به اهميت اين موضوع و ايجاد فرصتي براي تبادل انديشه ها و تجارب در اين حوزه نوين مديريتي، اقدام به برگزاري «اولين كنفرانس بين المللي مديريت دانش مشتري» نموده است
در اين كنفرانس علاوه بر آشنايي با اهداف و راهبردهاي مديريت دانش مشتري، و ايجاد درك مشترك براي دستيابي به دانش مشتري در راستاي توانمندي، رقابت پذيري و هوشمندي كسب و كار ، به موضوعاتي چون پايداري اقتصادي و مديريت دانش مشتري نيز خواهيم پرداخت. با توجه به نقش توليدات علمي و پژوهشي در پيشبرد اين موضوع از اساتيد، صاحبنظران، دانشجويان و پژوهشگران و علاقمندان محترم در حوزه مديريت دانش مشتري درخواست مي شود در صورت تمايل به ارائه مقاله ، ارايه كارگاه آموزشي و مشاركت در اين كنفرانس از طريق وبسايت كنفرانس به نشاني CKMconf.com اقدام فرمايند
اهداف كنفرانس:
آشنايي با مديريت دانش مشتري، رويكردها ، مدلها و كاركردها
آشنايي با ابعاد، مولفه ها و شاخصهاي مديريت دانش مشتري
ايجاد درك مشترك و ايجاد فضاي مفاهمه جهت بهره گيري از مديريت دانش مشتري در صنايع كشور
زمينه سازي جهت ايجاد مزيت رقابتي از دانش مشتري در راستاي هوشمندي كسب و كار
خلق ارزش بيشتر براي سازمان و مشتري از طريق مديريت دانش مشتري