سومین کنفرانس ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

سومین کنفرانس ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

معرفي كنفرانس
براي سومين سال پياپي و براي نخستين بار با رويكرد بين‌المللي، دانشگاه اصفهان ميزبان معتبرترين رويداد پژوهشي كشور در حوزه‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي است. سومين كنفرانس ملّي و اولين كنفرانس بين‌المللي «بازي‌هاي رايانه‌اي؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» كه از ۲۵ تا ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد، محلي براي ارائه‌ي پژوهش‌هاي جديد در شاخه‌هاي مختلف بازي‌هاي رايانه‌اي از جمله روانشناسي، جامعه‌شناسي، فناوري اطلاعات، هنر، پزشكي، مديريت، اقتصاد و ساير علوم وابسته است تا محملي براي تحليل و توليد بازي‌هاي رايانه‌اي فاخر  باشد. ظرفيت‌هاي سرشار صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي در خلق ثروت در كنار كاركردهاي آن در حوزه‌هاي هدفمند مانند آموزش، درمان، تبليغات و فرهنگ‌سازي در كنار آسيب‌هاي بالقوه‌ي آن از جنبه‌هاي مختلف، نياز به پژوهش‌هاي عميق در اين حوزه را بيش از پيش عيان مي‌سازد و دانشگاه اصفهان بنا بر رسالت خويش و پس از برگزاري اولين دوره كنفرانس در بهمن ماه ۱۳۹۴ و دومين دوره در بهمن ماه ۱۳۹۵، امسال نيز به اين مهم همت گماشته است.
 
كنفرانس «بازي‌هاي رايانه‌اي؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»
•  از حمايت نهادهاي معتبر علمي و فرهنگي و اجتماعي سود مي‌برد.
•  امكان ارزيابي ايده‌ها و مقالات پژوهشي توسط بزرگترين شبكه‌ي پژوهشي كشور در حوزه‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي (شامل بيش از 200 نفر از اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌هاي داخل و خارج كشور) را فراهم مي‌آورد.
•  مقالات شما را در معتبرترين نمايه‌هاي داخل (سيويليكا و ISC) و خارج كشور به پژوهشگران ديگر عرضه مي‌كند.
•  با مجلات معتبر علمي داخل و خارج كشور در ارتباط است و براي چاپ نسخه‌ي گسترش‌يافته‌ي مقالات برتر كنفرانس با آنان رايزني مؤثر انجام مي‌دهد.
•  به لحاظ سابقه‌ي برگزاري، اصالت، ماهيت علمي برگزاركنندگان و رعايت اصول علمي در داوري و پذيرش مقالات، اعتبار پژوهشي مقالات پذيرفته شده در آن تضمين شده است.
•  امكان ارتباط مستقيم شركت‌كنندگان با شاخص‌ترين پژوهشگران داخل و خارج كشور در حوزه‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي كه امسال مهمان كنفرانس هستند را فراهم مي‌كند.
•  با دعوت از مهماناني از دانشگاه‌هاي فعال جهان در حوزه‌ي بازي‌سازي، فرصتي ناب براي رايزني با آنان جهت ادامه تحصيل در اين رشته را فراهم مي‌كند.
•  ميزبان شركت‌هاي فعال در حوزه‌ي تكنولوژي‌هاي نوين بازي‌سازي است تا در كنار پژوهش‌هاي علمي، شركت‌كنندگان را با آخرين دستاوردهاي فني نيز آشنا كند.
 نگاه ويژه‌ي اين دوره به فناوري‌هاي نوين شبيه‌سازي، واقعيت افزوده، واقعيت مجازي و واقعيت تركيبي اختصاص دارد و پژوهش‌هاي مرتبط با اين محورها جايگاه ويژه‌اي خواهند داشت. مانند ادوار قبل، ماراتون بازي‌سازي نيز همزمان با كنفرانس برگزار مي‌شود تا بازي‌سازان نيز در اين رويداد سهم ويژه‌ي خود را داشته باشند.
 كميته‌ي برگزاري كنفرانس از عموم پژوهشگران، بازي‌سازان، صاحبان دانش و فن، مديران اجتماعي و فرهنگي و كليه‌ي علاقمندان و صاحب‌نظران دعوت مي‌كند با حضور خود در اين رويداد پژوهشي و ارائه‌ي مقالات و محصولات ناب خود، به رونق اين كنفرانس كه متعلق به تك‌تك آنهاست، كمك كنند.

 

اهداف كنفرانس:
ارائه‌ي پژوهش‌هاي مبتني بر تحليل و توليد محتوا در حوزه‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي
توسعه‌ي بازي‌هاي جدي (آموزشي، درماني، تبليغي و ...)
آسيب‌شناسي و آينده‌پژوهشي صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي ملّي
نگاه ويژه: فناوري‌هاي نوين شبيه‌سازي، واقعيت افزوده و واقعيت مجازي

 

محورهاي كنفرانس:

تحليل‌هاي روانشناختي
درمان و ارتقاء سلامت رواني
سواد رسانه‌اي
مدل‌سازي احساس و هيجان
پدافند غيرعامل، مديريت بحران، قدرت نرم
ملاحظات حقوقي
مالكيت فكري و كپي‌رايت
رويكرد فلسفي بازي‌هاي رايانه‌اي
 
شيوه‌هاي جذب مخاطب، بازاريابي و تبليغات
نقش صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي در حوزه‌ي تجارت، اقتصاد و كارآفريني
مدل‌سازي فرايند توسعه‌
مدل كسب و كار و درآمدزايي
مديريت پروژه‌هاي بازي‌سازي
 
فناوري‌هاي مطرح در توليد و توسعه‌ بازي‌هاي آنلاين
رويكردهاي هوش محاسباتي
نقش داده كاوي و مدلسازي رفتار كاربر
توليد محتواي رويه‌اي (PCG) و دشواري پويا
بازي‌هاي رايانه‌اي مبتني بر شبيه‌سازي، واقعيت افزوده، واقعيت مجازي و واقعيت تركيبي
واسط كاربري و تجربه‌ي كاربري
 
تحليل زيبايي‌شناختي و هنري
اصول هنري در طراحي و شخصيت‌پردازي
بهينه‌سازي در تلفيق هنر و تكنيك
روايت و بازي‌نامه‌نويسي

 
بازي‌هاي جدّي  (Serious Games)
بازي‌نمايي  (Gamification)
بررسي نقش بازي‌هاي رايانه‌اي و ارائه‌ي ايده‌هاي جديد در حوزه‌هاي:
        خانواده
        درمان و ارتقاء سلامت جسمي و روحي
        فرهنگ، تاريخ و ادبيات
        آموزش و يادگيري
        تبليغات
        هويت‌يابي و فرهنگ‌سازي
        فقه و اخلاق
        توسعه‌ي صنعت گردشگري
        درمان اختلالات جسمي
        توانبخشي شناختي
        ترويج ارزش‌هاي دفاع مقدس
        ترويج آموزه‌هاي مذهبي و قرآني
 
و كليه‌ي محورهاي مرتبط با ابعاد فنّي و اجتماعي بازي‌هاي رايانه‌اي

نظرات