پانزدهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران "تربیت شهروندی؛ چیستی، چرایی و چگونگی"

پانزدهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران "تربیت شهروندی؛ چیستی، چرایی و چگونگی"

هدف اصلي:
تبيين چيستي، چرايي و چگونگي تربيت شهروندي در جامعه

اهداف فرعي:
۱.     بحث و تبادل نظر پيرامون آخرين يافته هاي پژوهشي، نظريه ها، الگوها و رويكردهاي علمي درباره تربيت شهروندي
۲.     مرور تجارب و دستاوردهاي ملي و جهاني در باب تربيت شهروندي و فرصت ها و چالش هاي پيش روي آن
۳.     ارتقاء دانش و نگرش كنشگران، ذي نفعان و مخاطبان مختلف نظام آموزش و برنامه درسي و ديگر بخش هاي مرتبط جامعه در­خصوص مسأله تربيت شهروندي

محورهاي همايش:
۱-   مباني تربيت شهروندي
۱-۱-       مباني تاريخي تربيت شهروندي
۱-۲-        مباني فلسفي تربيت شهروندي
۱-۳-       مباني سياسي تربيت شهروندي
۱-۴-       مباني اجتماعي- فرهنگي تربيت شهروندي
۱-۵-       مباني روان شناختي تربيت شهروندي
۱-۶-        مباني هنري و زيبايي شناختي تربيت شهروندي
۱-۷-       مباني ديني تربيت شهروندي
۱-۸-       مباني حقوقي و قانوني تربيت شهروندي
۲-      مفاهيم و مولفه هاي تربيت شهروندي
۲-۱-       تربيت شهروند آگاه به مسائل جامعه
۲-۲-       تربيت شهروند آگاه به حقوق فردي و اجتماعي
۲-۳-       تربيت شهروند مسئوليت پذير و مشاركت جو
۲-۴-       تربيت شهروند دموكراتيك
۲-۵-       تربيت شهروند انتقادپذير و انتقادگر
۲-۶-        تربيت شهروند عدالت خواه
۲-۷-       تربيت شهروند صلح جو و امنيت طلب
۲-۸-       تربيت شهروند حافظ ميراث فرهنگي و هنري
۲-۹-       تربيت شهروند حافظ محيط زيست
۲-۱۰-       تربيت شهروند دين مدار
۳-     اسناد بالادستي و تربيت شهروندي
۳-۱-       سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و تربيت شهروندي
۳-۲-       سند برنامه درسي ملي و تربيت شهروندي
۳-۳-       سند چشم انداز 20 ساله جمهوري اسلامي ايران و تربيت شهروندي
۳-۴-       منشور حقوق شهروندي و تربيت شهروندي
۴-      نظام آموزشي و تربيت شهروندي
۴-۱-       تربيت شهروندي در آموزش هاي پيش از دبستان
۴-۲-       تربيت شهروندي در آموزش و برنامه هاي درسي دوره ابتدايي
۴-۳-       تربيت شهروندي در آموزش و برنامه هاي درسي دوره متوسطه اول و دوم
۴-۴-       تربيت شهروندي در آموزش و برنامه هاي درسي نظام آموزش عالي
۴-۵-       تربيت شهروندي و برنامه درسي پنهان
۴-۶-        تربيت شهروندي و نقش كنشگران عرصه تعليم و تربيت رسمي
۴-۷-       تربيت شهروندي و تربيت معلم پيش از خدمت
۵-      نهادهاي عمومي و تربيت شهروندي
۵-۱-       تربيت شهروندي و نقش نهادهاي مدني، انتظامي و قانوني ملي
۵-۲-       تربيت شهروندي و نقش نهادها و اركان محلي
۵-۳-       تربيت شهروندي و نقش شهرداري ها
۵-۴-       تربيت شهروندي و نقش سازمان صدا و سيما
۵-۵-       تربيت شهروندي و نقش سازمان هاي متولي بهداشت و سلامت
۵-۶-        تربيت شهروندي و نقش سازمان هاي غير دولتي
۵-۷-       تربيت شهروندي و نقش كنشگران عرصه عمومي
۶-      فضاي سايبر و تربيت شهروندي
۶-۱-        حقوق و مسئوليت هاي الكترونيكي و تربيت شهروند الكترونيك
۶-۲-        دولت الكترونيك و تربيت شهروند الكترونيك
۶-۳-        زيرساخت هاي فناوري و تربيت شهروند سايبر
۶-۴-        شبكه هاي اجتماعي مجازي و تربيت شهروند سايبر
۶-۵-        تربيت شهروند سايبر و نقش كنشگران عرصه رسانه و شبكه هاي اطلاعاتي
۶-۶-        فرصت هاي فضاي سايبري و تربيت شهروند سايبر
۶-۷-        آسيب هاي فضاي سايبري و تربيت شهروند سايبر
۷-     فرهنگ و تربيت شهروندي
۷-۱-       فرهنگ ملي و تربيت شهروندي
۷-۲-       قوميت و تربيت شهروندي
۷-۳-       جنسيت و تربيت شهروندي
۷-۴-       فرهنگ خانواده و تربيت شهروندي
۷-۵-       فرهنگ مدرسه و تربيت شهروندي
۷-۶-        فرهنگ دانشگاه و تربيت شهروندي
۷-۷-       شهروندي فرهنگي و تربيت شهروندي
۸-     ساير محورهاي مرتبط

 

نظرات