کنفرانس تحقیقات بازی های دیجیتال؛گرایش ها،فناوری ها و کاربردها

کنفرانس تحقیقات بازی های دیجیتال؛گرایش ها،فناوری ها و کاربردها

بازي‌هاي ديجيتال در جهان به عنوان يك ابزار جذاب سرگرمي، يك رسانه پرمخاطب، يك راهكار اثربخش آموزشي، يك روش كارآمد بهداشت و سلامت و يك اقتصاد بزرگ، پديده‌ مهمي محسوب مي‌شوند.

صنعت بازي‌هاي ديجيتال، همچون هر صنعت ديگري براي توسعه و پيشرفت خود نيازمند تحقيق و توسعه بوده و اين در حالي است كه سهم اين صنعت از پژوهش‌هاي دانشگاهي بسيار ناچيز است.

كنفرانس تحقيقات بازي‌هاي ديجيتال يا Digital Games Research Conference (DGRC) بزرگترين كنفرانس ايراني با محوريت بازي‌هاي ديجيتال است كه با رويكردي جامع و ميان‌رشته‌اي تلاش مي‌كند شبكه پژوهشگران اين حوزه را در رشته‌هاي مختلف، از علوم فني و مهندسي، پزشكي و هنر تا علوم انساني، گسترش داده و با خلق هسته‌هاي پژوهشي در دانشگاه‌ها و مراكز علمي، دانش توليد شده را به صنعت منتقل نمايد.
بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي به عنوان متولي صنعت بازي‌هاي ديجيتال، هر ساله با همكاري يكي از دانشگاه‌هاي بزرگ كشور اين كنفرانس را برگزار مي‌نمايد و مركز تحقيقات بازي‌هاي ديجيتال (دايرِك) به عنوان دبيرخانه اين كنفرانس، مأموريت خود را رشد روزافزون اين شبكه علمي مي‌داند.
در سال 2017، اولين دوره DGRC با عنوان «كنفرانس تحقيقات بازي‌هاي ديجيتال: گرايش‌ها، فناوري‌ها و كاربردها» با همكاري دانشگاه علم و صنعت برگزار مي‌شود و در محورهاي اصلي اقتصاد، مديريت و كسب‌وكار، ابعاد رفتاري و اجتماعي، گرافيك رايانه‌اي، هوش مصنوعي، جنبه‌هاي فني، الگوريتم‌‌ها و معماري‌ها، پردازش، بازي‌هاي جدي و بازي‌وارسازي، تعامل‌پذيري و هنر و طراحي، دانش پايه نظري را از طريق پذيرش مقالات حائز صلاحيت، برگزاري پانل‌‎ها، كارگاه‌ها و برقراري ارتباط ميان پژوهشگران و صنعت بسط مي‌دهد. اختتاميه اين كنفرانس در 2 آذرماه 1396 در دانشگاه علم و صنعت خواهد بود.

 

 در محورهاي DGRC2017، مهم‌ترين مسائل مرتبط به بازي‌هاي ديجيتال از زواياي مختلف فني، هنري، پزشكي و علوم انساني مدنظر قرار گرفته و در خوشه‌هاي نُه‌گانه زير دسته‌بندي شده‌اند:

 
خوشه اول: گرافيك رايانه‌اي و بازي‌هاي ديجيتال 
- واقعيت مجازي (Virtual Reality-VR) و بازي‌هاي ديجيتال
- واقعيت افزوده (Augmented Reality-AR) و بازي‌هاي ديجيتال
- فناوري‌ها و الگوريتم‌هاي بلادرنگ براي تصويرسازي (Rendering)
- سايه‌زني و نور
- فناوري‌ها و الگوريتم‌هاي انيميشن
- گرافيك بازي‌هاي موبايلي
- طراحي رابط گرافيكي بازي‌هاي ديجيتال
- الگوريتم‌هاي سريع مدل‌سازي و تصويرسازي براي بازي‌هاي ديجيتال
- الگوريتم‌هاي محيط گرافيكي و صدا براي فيزيك و موتور بازي‌سازي
- ويدئوهاي همه‌جانبه و چند ديدگاهي (Immersive and Multiview Video)

  خوشه دوم: هوش مصنوعي و بازي‌هاي ديجيتال
- روش‌هاي فازي در بازي‌هاي ديجيتال
- هم فرگشتي (Co-evolution) در بازي‌هاي ديجيتال 
- روش‌هاي شبكه عصبي در بازي‌هاي ديجيتال
- مدل‌سازي NPC در بازي‌هاي ديجيتال
- يادگيري (Learning) در بازي‌هاي ديجيتال
- تصميم‌گيري، راهبرد و راهبري (Decision Making,Strategy and Navigation) در بازي‌هاي ديجيتال
- كاربرد نظريه بازي (Game Theory) در بازي‌هاي ديجيتال
- طراحي روايي هوشمند (Intelligent Narrative Design)
- شبيه‌سازي ازدحام و جمعيت (Crowd and Flock Simulation)

  خوشه سوم: جنبه‌هاي فني، الگوريتم‌ها و معماري‌هاي بازي‌هاي ديجيتال
- توليد محتواي روالي (Procedural Content Generation)
- تجربه ايده‌آل (Best Practices) و الگوهاي طراحي بازي
- تشخيص و تصحيح ضد الگوها (Anti-patterns) در برنامه‌نويسي بازي‌هاي ديجيتال
- معماري‌هاي مبتني بر عامل (Agent) در بازي‌هاي ديجيتال
- امنيت بازي‌هاي برخط (Online) با تكيه بر معماري­‌هاي نوين
- فناوري‌هاي بهينه‌سازي بازي‌هاي ديجيتال
- ميان‌افزارها، ابزارها، كتابخانه‌ها و دارايي‌ها
- ارزيابي كيفي (Quality Assessment)
- بازي‌هاي آنلاين با جمعيت بالا (MMO)
- داده‌كاوي (Data Mining) و بازي‌هاي ديجيتال
- بازي‌هاي ديجيتال سيار
- فناوري‌هاي وب و كاربردهاي اينترنتي بازي‌هاي ديجيتال
- معما‌ري‌ها و تكنيك‌هاي بازي مبتني بر شبكه‌هاي اجتماعي

  خوشه چهارم: پردازش بازي‌هاي ديجيتال
- پردازش موازي در بازي‌هاي ديجيتال
- توانمندسازي بازي‌هاي ديجيتال با معماري CUDA
- محاسبات توزيع شده و بازي‌هاي ديجيتال
- محاسبات ابري (Cloud Computing) و بازي‌هاي ديجيتال
 

خوشه پنجم: بازي‌هاي جدي و بازي‌وارسازي 
- يادگيري و بازي‌هاي جدي (DGBL,Edugames)
- سلامت و بازي‌هاي جدي (Health Games)
- تبليغات و بازي‌هاي جدي (Advergames)
- مذهب و بازي‌هاي جدي (Religious Games)
- محيط‌زيست و بازي‌هاي جدي (Environmental Games)
- نگرش و بازي‌هاي جدي (Games for Change)
- هنر و بازي‌هاي جدي (Art games)
- مديريت بحران (Disaster Management) و بازي‌هاي جدي
- شبيه‌سازي (Simulation) و بازي‌هاي جدي
- خانواده و بازي‌هاي جدي
- مهارت افزايي و بازي‌هاي جدي (Games Exergames,Training)
- بازي به منظور ارزيابي و تست (Game for Assessment)
 

 خوشه ششم:  ابعاد رفتاري و اجتماعي بازي‌هاي ديجيتال
- سواد رسانه‌­اي و بازي ديجيتال (Game Literacy)
- كاركرد‌هاي رواني و ارتباطي واقعيت مجازي (VR)، افزوده (AR) و تركيبي (MR) در بازي‌هاي ديجيتال
- هويت (Identity) و بازي‌هاي ديجيتال
- احساسات (Emotions) و بازي‌هاي ديجيتال
- جنسيت (Gender) و بازي‌هاي ديجيتال
- اخلاق (Ethics) و بازي‌هاي ديجيتال
- تأثيرات رواني بازي‌هاي ديجيتال
- روش‌هاي نوين تحقيق در مطالعات بازي‌هاي ديجيتال
- مخاطب‌شناسي بازي‌هاي ديجيتال
- اقتصاد سياسي (Political Economy) و بازي‌هاي ديجيتال
- ديپلماسي رسانه‌اي (Media Diplomacy) و بازي‌هاي ديجيتال
- رفتارهاي جامعه پسند (Prosocial Behavior) و بازي‌هاي ديجيتال

خوشه هفتم: تعامل‌پذيري در بازي‌هاي ديجيتال
- تجربه بازيكن (Player Experience)
- طراحي تجربه كاربري (User Experience-UX)
- مدل‌سازي هيجان كاربر (Player Emotion Modelling)
- تعامل انسان و رايانه (Human Computer Interaction-HCI) در بازي‌هاي ديجيتال
- تعاملات عاطفي و شناختي انسان و ديجيتال در بازي‌هاي ديجيتال
- رابط كاربري بازي‌هاي ديجيتال (User Interface-UI)
- محيط­‌هاي تعامل‌پذير (Context-dependent Interactive Environments)
- فناوري‌هاي پوشيدني (Wearable Technologies) و بازي‌هاي ديجيتال

خوشه هشتم: هنر و طراحي بازي‌هاي ديجيتال
- طراحي هنري بازي‌هاي ديجيتال
- طراحي كاراكتر در بازي‌هاي ديجيتال
- داستان‌گويي (Storytelling) در بازي‌هاي ديجيتال
- صدا و موسيقي بازي
- طراحي فضا و جلوه‌هاي ويژه بازي‌ها
- نظريه‌­هاي سرگرمي (Theory of Fun)
- نظريه بازي (Game Theory)
- طراحي رابط كاربري (UI)

  خوشه نهم: اقتصاد، مديريت و كسب‌و‌كار در بازي‌هاي ديجيتال
- سياست‌گذاري در صنعت بازي‌هاي ديجيتال
- توسعه اقتصادي پايدار (Sustainable Economic Development) از طريق بازي‌هاي ديجيتال
- بازاريابي، تبليغات و مطالعه رفتار مصرف‌كننده بازي‌هاي ديجيتال
- مالكيت فكري (Intellectual Property-IP) و مسائل حقوقي مرتبط با كسب‌وكار بازي‌هاي ديجيتال
- پول‎سازي (Monetization) در بازي‌هاي ديجيتال
- تجارت الكترونيك و بازي‌هاي ديجيتال
- كارآفريني (Entrepreneurship) و بازي‌هاي ديجيتال
- مديريت پروژه در بازي‌هاي ديجيتال
- آينده‌پژوهي بازي‌هاي ديجيتال
- تأمين مالي براي بازي‌هاي ديجيتال
- جمع سپاري (Crowdsourcing) در بازي‌هاي ديجيتال
- مديريت اكتساب فناوري (Technology Acquisition Management) در بازي‌هاي ديجيتال
- آموزش و مديريت منابع انساني در ساخت بازي‌هاي ديجيتال

نظرات