اهداف همايش:
- ارائه نتايج آخرين تحقيقات انجام شده در زمينه هاي علم اطلاعات و ارتباطات
- آشنائي كليه محققان اعم از اساتيد، دانشجويان و نخبگان و ساير علاقمندان با زمينه هاي تحقيقاتي موجود در علم اطلاعات و دانش شناسي
- ارائه راهكارهايي جهت شناخت رفتارهاي اطلاعاتي كاربران و حل مشكلات آنان در كشور
- بحث و تبادل نظر در خصوص چشم انداز تحقيقاتي و اجرائي در علم اطلاعات و ارتباطات
محورهاي همايش:
اطلاعات:
- شناخت و سرمايه گذاري در ابعاد چند گانه اطلاعات؛
- ارزش گذاري زماني اطلاعات؛
- مديريت و هدايت اطلاعات در جهان امروز؛
- ديداري سازي اطلاعات (ترسيم نگاشت هاي علمي، تحليل شبكه هاي اجتماعي هم¬نويسندگي، ساختار حوزه هاي علمي)؛
- چگونگي دسترسي به اطلاعات و فرآيند آگاهي جامعه ؛
- نقش و جايگاه آي. سي. تي (ICT) در جريان اطلاعات؛
- اجراي مديريت دانش در سازمان هاي كشور به منظور هدايت آنها به سوي نوآوري و تعالي؛
- كتابخانه ها ي تخصصي و برآوردن نيازهاي اطلاعاتي تخصصي جامعه خبره؛
ارتباطات :
- نقش ارتباطات در دستيابي به اطلاعات؛
- وابستگي اطلاعات و ارتباطات در عرصه عمل ؛
- ارتباطات شخصي و اجتماعي كاربران و كتابداران و توسعه اطلاعاتي ؛
- دامنه سرمايه گذاري بر روي ارتباطات در كتابخانه ها و مراكز اطلاعاتي؛
- رسانه هاي ارتباطي، غنا بخشي و انتقال اطلاعات؛
- شكاف اطلاعاتي و چالش هاي اجتماعي؛
- كتابخانه ها، رسانه هاي جمعي: تقابل يا تعامل؛
- فضاي توليد و تبادل اطلاعات و ارتباطات، امنيت و جامعه؛
- نقش فناوري هاي ارتباطاتي در متحول ساختن كتابخانه ها؛
- فناوري هاي ارتباطي و كتابخانه ها: فرصت ها و تهديدها؛
- فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي و آموزش كتابداران و كاربران؛
- نقش رسانه ها به عنوان ابزار ارتباطي در برآوردن نيازهاي اطلاعاتي گروه هاي قومي؛
مردم و جامعه اطلاعاتي
- راهبردهاي ارتباطي كنش گران اجتماعي؛
- بستر سازي پذيرش اطلاعات در جامعه؛
- نيازسنجي اطلاعاتي اقشار جامعه؛
- بهينه سازي فرايند دستيابي به اطلاعات با ساده ترين روش ها؛
- تاثيرمولفه هاي ارتباطي- اطلاعي بر جامعه؛
- ابعاد روان شناختي اطلاعات و ارتباطات در ميان جامعه؛
- ابعاد حقوقي، اجتماعي و اقتصادي انتقال و استفاده از اطلاعات در شبكه هاي اجتماعي؛
- كتابخانه ها و نيازهاي مطالعاتي گروه هاي خاص (معلولان، روشندلان...) اجتماع؛
- هويت، ارتباطات و تعاملات فرهنگي؛
- ارتباطات بين فرهنگي، فرصت يا تهديد؛
- دستيابي به اطلاعات روزمره توسط مردم؛