درباره كنفرانس
زماني كه به مسائل ناشي از ترافيك، آلودگي هوا، تردد ماشيني افراد از نقطهاي به نقطه ديگر و عدم تحرك و جنبش آنها ميانديشيم يكي از راههايي كه سودمند و مقرون به صرفه به نظر ميرسد، استفاده از دوچرخه بهعنوان وسيله نقليه كم حجم و راحت و ورزشي شاد، بدنساز و سرگرم كننده، مطلوب و مؤثر ميباشد.
امروزه در مديريت ترافيك شهري دوچرخه نقش مهمي دارد. امتياز استفاده از دوچرخه بر همه ما آشكار است. دوچرخه نسبت به وسايل نقليه ديگر ارزانتر است و نيازي به سوخت ندارد. آلودگي صوتي و زيستمحيطي ندارد. فضاي كمي اشغال ميكند و تعمير و نگهداري آن آسان است و در صورتي كه عموميت يابد گامي در راه بهبود سلامت جسمي و نشاط جامعه است. به علاوه اينكه طيف سني وسيعي را شامل ميشود و حوادث آن كم خطرتر است. هماكنون در برخي شهرهاي جهان سهم مهمي از جابجائيهاي درون شهري توسط دوچرخه صورت ميگيرد.
استفاده از دوچرخه بهصورت گسترده در حمل و نقل شهري نياز به برنامهريزي و همت تمامي عوامل فكري و اجرايي در انجام اين رسالت مهم ميباشد و تنها به عهده يك ارگان يا سازمان خاص نيست. جاي بسي اميدواري است كه كليه سازمانهاي مرتبط با اين موضوع و برخي دانشگاهها اعلام آمادگي براي مشاركت و تقويت اين كنفرانس نمودهاند.
لذا دبيرخانه برگزاري اولين كنفرانس بينالمللي دوچرخه شهري با حمايت برخي از دستگاههاي اجرايي و شركتهاي مشاور تشكيل شده و با اهداف زير آغاز بهكار كرده است:
•· آشنايي فعالان عرصه دوچرخه شهري با يكديگر
•· انعكاس و تبادل تجارب داخلي و خارجي و تجارب شهرهاي كشور
•· بررسي ابعاد گسترده موضوعات مرتبط با دوچرخه شهري
•· شيوههاي اشاعه گسترش استفاده از دوچرخه شهري
•· موانع پيش رو و چالشها
محورهاي كنفرانس:
•· حمل و نقل همگاني و دوچرخه
•· آموزش و فرهنگسازي
•· محيط زيست
•· ايمني
•· صنعت ساخت و نگهداري
•· اقتصاد و مديريت
•· قوانين و مقررات
•· پيادهروي و دوچرخه
•· بيمه
•· طرلحي و مهندسي
•· مصرف انرژي
•·IT
•· سلامتي
•· ورزش