اهداف همايش
اين همايش به دنبال هم انديشي در جهت تحقق اهداف زير برگزار مي شود:
* شناسايي راه ها و روشهاي تقويت دروس به مدد منابع اطلاعاتي غير درسي در كلاس و كتابخانه،
* تبادل تجربيات در مورد راه ها و روشهاي برقراري پيوند بين برنامه هاي درسي و برنامه هاي كتابخانه،
* شناسايي راهها و روشهاي پرورش ذوق و انگيزه خواندن در چارچوب فعاليتهاي كتابخانه،
* شناسايي رويكردهاي افزايش توانمندي خواندن،
* شناسايي راهبردهاي پرورش مهارتهاي سواد اطلاعاتي و يادگيري مادام العمر در دانش آموزان، و
* بررسي راه ها و راهبردهاي همكاري بين كتابدار، معلم و والدين در پرورش دانش آموزان فعال و علاقمند استفاده از اطلاعات.
محورهاي همايش
الف: جنبه هاي كتابداري و اطلاع رساني
1. كتابخانه هاي آموزشگاهي و آموزش سواد اطلاعاتي
2. كتابخانه هاي آموزشگاهي و آموزش يادگيري مادام العمر
3. پيوند بين برنامه هاي كتابخانه و برنامه هاي درسي
4. كتابخانه هاي آموزشگاهي، خدمات، تنوع، ويژگيها و استانداردها
5. رويكردها و مسائل مجموعه و مجموعه سازي در كتابخانه هاي آموزشگاهي
6. رويكردها و مسائل ويژه ارائه خدمات در كتابخانه هاي آموزشگاهي
7. همكاري، همياري و همگرايي بين كتابدار و معلم
8. همكاري بين كتابدار، دانش آموزان و والدين
9. همكاري بين كتابخانه هاي آموزشگاهي، عمومي و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان
10. تجربه هاي محلي، ملي و بين المللي در مورد كتابخانه هاي آموزشگاهي
11. دانش آموزان، اينترنت و كتابخانه: راهها و رويكردهاي تعامل
ب: جنبه هاي آموزشي، تربيتي و روانشناختي
1. نظام آموزش ابتدايي؛ راهبردها و راه هاي افزايش انگيزه و ذوق خواندن
2. نظام آموزشي و راهبردهاي استفاده از آموزش غير مستقيم مبتني بر منابع
3. آموزش غير مستقيم و پيشرفت تحصيلي
4. يادگيري مادام العمر و راهبردهاي توسعه آن در دانش آموزان
5. مطالعه و سلامت اجتماعي در دانش آموزان
6. مطالعه، انگيزه موفقيت و شادكامي
7. نيازهاي سني دانش آموزان و انواع منابع اطلاعاتي
8. نقش اطلاعات، اطلاع جويي و اطلاع يابي در افزايش فرايند يادگيري و پيشرفت تحصيلي
9. آموزشهاي پيش دبستاني و انگيزه و ذوق استفاده از منابع اطلاعاتي
10. آموزش راهبردهاي مطالعه
11. نظريه هاي جديد يادگيري و رفتار مطالعه
ج. نشر كتابهاي غير درسي/منابع اطلاعاتي
1. سير تحول كتابها و منابع اطلاعاتي غير درسي ويژه دانش آموزان
2. ارتباط بين محتواي كتابهاي درسي و منابع اطلاعاتي غير درسي در تدريس به دانش آموزان
3. ارتباط بين مضامين منابع اطلاعاتي و پرورش مهارتهاي تفكر و يادگيري
4. معلمان و توليد و نشر منابع اطلاعاتي غير درسي
5. كتابداران، تجربه ها و ايده ها در توليد و نشر منابع اطلاعاتي غير درسي
6. نويسندگان كودكان و نوجوانان و توليد منابع اطلاعاتي در پيوند با منابع درسي دانش آموزان
7. منابع مرجع براي كودكان و نوجوانان
8. رويكردهاي نوين در فراهم آوري مواد خواندني براي كودكان و نوجوانان